Friday, July 13, 2012

Umair mengamuk!





12/07/2012 - Khamis

Umair sayangku,
semalam mak dan atta penat sangat,seharian mencari rumah sewa. Kita cari rumah sewa sebab rumah kita nak dijual dan kita nak pindah ke penang terus. Ya la,mak dan atta dua2 keja sini,umair pun nani jaga kan. Jadi,senang sikit kalau kita dok penang je. 

Setelah seharian mencari penat memang terkata. Sampai waktu tidur,umair dah tidur pun lebih kurang pukul 10 mlm. Tapi mak minta atta tlg tukarkan diapers umair. tiba-tiba umair terjaga dan kencing atas katil.Mengamuk2. Entah kenapa?. Aduyai sayang,kenapa camtu. Dah lah penat nak keluarkan cadar,basuh tempat kencing,salin baju umair lg. Mujur atta ada,byk menolong. 

Tapi kita tak boleh tidur atas katil tu sebab masih basah. Jadi mak buat tempat tidur di bilik sebelah. Umair masih mengamuk2 lagi. Letak buai tak nak,letak bawah tak nak. Dah bagi susu pun tak nak. Sampai nani pun dah bangun. Kesian nani. Dah pujuk2 umair mak masukkan balik dalam buai. Tidur jap,then nangis2 semula. Aduyai,mak atta dan nani dah buntu, tak tau apa yang umair nak. Nak kata sakit perut, rasanya tak. Tapi mak sapu jugak minyak telon.


Samapi pukul 12 camtu gak. Mak penat sangat tapi mengantuk dah hilang pun melayan kerenah anak kesayangan mak ni. Lepas tu mak bawak umair ke atas katil hampar toto atas tu,letak umair atas katil main2 sekejap,tepuk2 ..........dah tidur anak mak.Wahhhhh,dia nak katil dia jugak rupanya.Sungguh comel. Kalau mak tau dari awal lagi mak dah bawak umair tidur atas katil. Boleh mak pun tidur awal ye tak.Hehe. Mak pun dah lena di sisi umair sampai pagi. Dan keesokkan paginya, Umair bangun lewat dekat pukul 8.45pg. Kalau tak selalunya 6.30 dah bangun...


Umair oh Umair, mak sayang umair sgt2...

Tuesday, July 10, 2012

air tangan mak



Umair sayangku,selalunya hari bekerja mak akn bangun pukul 6. Masa tu juga umair dah bangun nak susu. Mak bg susu kat umair kemudian mak akan solat. Lepas solat mak akan mula menyediakan makanan untuk Umair. Kemudian suap umair,lepas tu mak kena cpt2 siap untuk ke kerja. Pagi2 memang dah aktif dan sedikit penat. Sedikit je. Akibat tergesa2. Tp mak puas sebab dpt sediakan makanan yang sihat untuk umair. Dan yang paling penting umair makan air tangan mak!

Sampai sekarang mak dah perkenalkan umair dengan brown rice,oats,puree pear,brown rice+pear,brown rice+carrot dan juga oats+papaya. Masa mak perkenalkan umair dengan puree pear umair dah batuk2,jadi mak stop bagi puree buah2an tp mak akan mix buah/sayur dgn brown rice/oats. Umair mmg semangat makan,excited sgt. Seronok mak tgk. Nanti mak masak sedap2 untuk umair ok. Azam mak tak mau bg umair makan nestum dan semua makanan segera yang ada kat pasaran tu. Semua makanan tu manis sgt sayang,tak elok untuk kesihatan umair untuk jangka masa panjang nanti. Sekali umair dah merasa makanan manis/bergaram,nanti umair akan tolak makanan2 sihat seperti buah/sayur. Jadi memang mak dah bertekad untuk jaga pemakanan umair sejak kecil lagi. 

Umair sayangku,tak dapat dinafikan mcm2 juga orang cakap dan perlekehkan usaha mak ni.Sejak umair 4 bulan lagi ada yang dah suruh bg nestum dan sekarang ada yang suruh suap itu dan ini.  Tapi mak butakan mata dan pekakkan telinga. Umair anak mak,jadi mak akan pastikan yang terbaik sahaja untuk anak mak,insyaAllah. 



Umair sekarang ni makin lasak dan tak boleh duduk diam sekejap. Hero kan mcm tu la gayanya. Mak seronok sgt tgk. Harap Umair akn sentiasa aktif. Tp umair jangan lah nakal2 masa mak dengan atta tak ada di rumah. Kesian nani kena jaga umair. Nani tak larat. Tp nani juga tak bagi mak hantar Umair kat orang lain. Camana tu umair? Kalau ikut hati mak,nak berhenti kerja jaga umair...erm,insyaAllah mungkin satu hari nanti akan tercapai hasrat mak...


Ohh ya! sekarang umair tengah tumbuh 2 batang gigi yang sangat comel kat bawah. Mak suka sangat tengok. Nanti bila gigi tu dah tumbuh panjang,mesti muka umair sangat comel kan bila gelak dan senyum. Tak sabar mak.



Friday, July 6, 2012

Umair 5m ++

lagi perkembangan buah hati pengarang jantung hatiku yang ingin aku khabarkan di sini...

Umair dah 5 bulan lebih sekarang,dah tengah tumbuh 2 batang gigi dah.Comel jer! Patutlah sebelum ni anak mak ni asyik geli gusi,pantang jumpa benda asik nak gigit jer. Dan selalunya tangan dia mesti kat dlm mulut. Kadang2 sampai nangis anak mak sorang ni akibat kegelian yang melampau. Apa yang mak akan buat ialah basahkan kain lampin yang bersih dengan air suam yang panas sikit kemudian letak dalam mulut umair,baru la umair akan diam.

Buah jati pengarang jantung mak juga dah mula nak merangkak. Dua hari lepas (4/7/2012) sempat juga mak tengok umair merangkak 2 langkah akibat terlalu teruja nak capai mainan power rangers yang boleh bergerak dan ada bunyi tu. Langkah ke 3 anak mak dah tersembam jatuh. Mujur tak terhantuk.

Sekarang ni jugak,umair dah suka gigit muka dan tarik rambut orang. Yang selalu jadi mangsa ialah nani. Kedua mak la. Janggut bapa jugak menjadi kegemaran umair.Hehe. Sungguh comel anak mak seorang ni.

Umair dah tak nak duduk kat "bouncer" dah sekarang ni. Asik nak pusing dan turun bawah je. Kan bahaya tu sayang. Jadi sebelum ke kerja mak akan hampar toto, di atas tu mak hampar tikar evamatic dan dikelilingnya mak letakkan bantal supaya umair tak terhantuk ke dinding atau terhantuk kepala ke bawah. Suis letrik pun mak tutup dengan bantal sebab tak nak umair capai. Tetapi umair dah berjaya angkat bantal letak kat muka ,tolak bantal dan keluar dari kubu yang mak buat. Kemudia umair akan ke tikar rumah nani dan jilat.Sangatlah kotor sayangku. Tak cukup dengan tu Umair tolak bantal yang menutupi suis dan dah berjaya capai suis. Ini amat menakutkan mak. Tolong sayangku, jangan buat mcm tu lagi yer.

Bantal dan kain lampin kalau dapat kat umair mesti suka main "acilot", tutup muka then buka balik.Haha.Sangat bijak anak mak sekarnag ni yer.

Oh yer, semalam dah g amik suntikan bulan ke 6. Kesian anak mak kena suntik lagi.Sebelum tu excited senyum2,kena je suntik terus menangis2. Berat 8.6Kg. Alhamdulillah syukur sangat. Semoga anak mak akan sentiasa sihat.

Apa lagi yer yang mak tak tulis lagi...errrm...ok la nanti kalau ada mak update lagi ek sayang....